Информация за новоприетите бакалаври - най-често задавани въпроси

Уважаеми първокурсници, запознайте се подробно с отговорите на най-често задаваните въпроси и направете нужните регистрации малко преди началото на учебната година. При въпроси и проблеми, не се колебайте да пишете на съответния администратор – контактите и отговорностите ще намерите по-долу.

Най-често задавани въпроси:

Кога започва учебната година?

За студентите в редовна форма на обучение – 01.10.2024 г.

За студентите в задочна форма на обучение – началото на септември. Следете за публикуването на разписите на учебните занятия на този линк

Къде се осъществява обучението?

сграда Ректорат (карта) и сграда Блок 4, кампус Изток (карта)

  • Психология
  • Философия
  • Философия на английски език

Сграда блок 4, кампус Изток, бул. “Цариградско шосе” No 125 (карта)

  • Европеистика
  • Социология
  • Политология
  • Публична администрация
  • Философия
  • Философия на английски език
  • Психология

Сграда блок 1, кампус Изток, бул. “Цариградско шосе” No 125 (карта)

  • Библиотечно-информационни науки
  • Културология
  • Публични информационни системи

Какви задължителни регистрации трябва да направя преди началото на учебната година?

Адекватното Ви присъствие в електронните системи на университета и работата с тях е особено важно за вашето обучение. По тази причина е задължително всеки студент да направи описаните по-долу регистрации в Системата за управление на студентска информация (СУСИ) и в Електронната система за обучение (Moodle).

Всеки студент в Софийския университет трябва да активира и своята университетска пощенска кутия на адрес https://email.uni-sofia.bg/ , както и да получи студентски лиценз за използване на продуктите на Microsoft (Office 365, част от който са Word, Excel, Outlook, Teams, OneDrive и други).

Пълно описание на електронните системи ще намерите тук

Как и кога ще мога да направя справка за потребителското си име и паролата за електронните системи на университета?

Достъпът ще бъде активен след 01 август на адрес https://susi.unisofia.bg.

Справка за потребителско име можете да направите на адрес: http://cas.uni-sofia.bg/ по факултетен номер (само цифри) и ЕГН.

Първата парола е ЕГН на студента. Паролата се сменя при първо влизане в СУСИ. Изисквания към новата парола:

  • дължина поне 8 знака;
  • да съдържа поне 1 голяма буква на латиница;
  • да съдържа поне 1 малка буква на латиница;
  • да съдържа поне 1 цифра.

При проблеми с достъпа се свържете с администраторите на СУСИ Зорница Ангелова zangelova@phls.uni-sofia.bg или Ваня Йосифова v_yosifova@phls.uni-sofia.bg,, като съобщението ви, освен описание на проблема, задължително трябва да съдържа три имена, специалност и факултетен номер.

Вижте също

Какво е СУСИ?

СУСИ е Система за управление на студентската информация. В СУСИ се съхраняват лични данни – име, единен граждански номер, адрес, телефон и други данни за студента, както и информация за курсовете, изпитите и оценките, които е получил в университета. През СУСИ студентите са задължени да избират дисциплини, когато е активна кампания за избираеми дисциплини. Препоръчително е студентите да влизат в профила си поне веднъж седмично и да следят за съобщения от преподаватели или администратори.

В СУСИ се съхраняват лични данни – име, единен граждански номер, адрес, телефон и други данни за студента, както и информация за курсовете, изпитите и оценките, които е получил в университета. През СУСИ студентите са задължени да избират дисциплини, когато е активна кампания за избираеми дисциплини. Препоръчително е студентите да влизат в профила си поне веднъж седмично и да следят за съобщения от преподаватели или администратори.

Вижте също

Какво е Мудъл?

Moodle e безплатна система за електронно обучение. Достъпът се осъществява с потребителско име и парола за СУСИ. Адресът на портала е http://elearn.uni-sofia.bg/. Той е предназначен за всички студенти от различните специалности на Университета, които желаят да се възползват от предимствата на електронното обучение. Системата има за цел да помогне преподавателите в осигуряване на необходими учебни материали за техните студенти, да общуват с тях по електронен път (включително в реално време). Преподавателите имат възможност да организират и проведат онлайн проверка на знанията, да оценят студентските постижения, да окажат помощ при необходимост (виртуално консултиране).

Важно е да знаете, че не всички преподаватели използват системата, за да споделят учебни материали със студентите.

Вижте също

Университетски имейл адрес

Студентите задължително активират и университетската си пощенска кутия (ZIMBRA ) на адрес https://email.uni-sofia.bg/.

Достъпът се осъществява с потребителско име и парола за СУСИ.

На този имейл адрес се получават всички съобщения, изпратени от преподавателите и администраторите в електронната система за обучение (Moodle). Само с този имейл адрес можете да кандидатствате за общежитие, обучение по Еразъм и др.

Как мога да разбера каква е програмата на лекциите?

Разписите на лекциите и семинарните упражнения, както и графиците на изпитите, се публикуват на тази страница

Как да разбера какви дисциплини ще изучавам по време на следването си в бакалавърска степен?

Какво е „ECTS кредит“ и какво е важно да знам за кредитите?

Европейската система за трансфер и натрупване на кредити (ECTS) е инструмент на европейското пространство за висше образование, чиято цел е повишаване на прозрачността на курсовете и програмите. Системата улеснява придвижването на студентите между различни държави и признаването на техните академични квалификации и периоди на обучение в чужбина.

Важно е да знаете, че:

  • трябва да имате минимум 230 ECTS кредита от целия курс на обучение.
  • още 10 кредита ще получите при успешно положен държавен изпит/ защита на дипломна работа.
  • от задължителни и избираеми дисциплини трябва да имате минимум по 30 ECTS кредита за семестър, 60 ECTS кредита на година. Само в последния, осми семестър, кредитите са 20.
  • Във всеки учебен план е указано какъв е минималният брой кредити, които трябва да съберете от избираеми дисциплини всеки семестър.
  • Можете да изберете повече от нужния брой избираеми дисциплини за даден семестър, но трансфер на кредити от един в друг семестър не се извършва. Следващите семестри ще трябва отново да се уверите, че имате минимум 30 кредита.
  • Студентите в специалност Философия, задочно обучение също трябва да имат общо 230 кредита за десетте семестъра на обучението си. В учебния план на специалността е указано какъв е минималният брой за всеки семестър.

Какво трябва да знам за избираемите дисциплини?

Задължение и отговорност на всеки студент е да се записва за необходимия брой избираеми дисциплини всеки семестър.

Избор на дисциплини се прави през системата за студентска информация СУСИ. За зимен семестър този избор обикновено се прави в края на предходната учебна година в началото на юни. За летен семестър кампанията за избор се отваря в началото на декември месец.

За новозаписаните бакалаври от специалности Психология, Европеистика, Публична администрация и Политология кампанията за избор за първи зимен семестър е в срок от 01.10. до 10.10.2024 г. В плановете на останалите специалности няма избираеми дисциплини в първи семестър.

В учебния план на всяка специалност е указано по колко кредита трябва да съберете от избираеми дисциплини.  Броят на тези кредити варира и е разпределен между отделните   семестри по време на обучението Ви. Възможно е да има и семестри само със задължителни дисциплини или такива само с избираеми дисциплини.

Можете да изберете повече от нужния брой избираеми дисциплини за даден семестър, но трансфер на кредити от един в друг семестър не се извършва. Следващите семестри ще трябва отново да се уверите, че имате минимум 30.

Указания за старт на кампания за избираеми дисциплини ще получавате от инспектора учебна дейност на специалността.

 

Кой ще ми преподава?

Преподавателите във Философски факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ са висококвалифицирани специалисти, които имат богат опит в преподаването и научно-изследователската дейност.

Катедрите са структурните звена на факултета за осъществяване на
учебна и научна дейност по една или група сродни дисциплини. В една специалност може да преподават членовете на няколко катедри или специалности, но най-общо:

Към кого да се обърна, ако имам въпроси, свързани с учебния план и учебния процес?

Към Инспекторите учебна дейност по специалности можете да се обърнете във връзка с:

  • Всичко, което е свързано с учебния план на специалността;
  • Учебния график;
  • Предлаганите за избор дисциплини и сроковете, в които можете да се запишете за тях;
  • Датите на изпитите;
  • Конспектите за изпитите;
  • Информация за изискванията за допускане до изпит;
  • Информация за учебните практики;
  • Информация за международните проекти и начините за кандидатстване;
  • Къде, кога и как да намерите някого от специалността

Контакти

Към кого да се обърна, ако имам въпроси за студентския ми статут, имам нужда от уверение, и др.?

С помощта на инспекторите от отдел “Студенти” можете:

  • Да се запишете за новата учебна година;
  • Да получите уверение за студентското си положение;
  • Да получите декларацията си за здравно осигуряване – след попълването на предоставената бланка я депозирате в отдела;
  • Да заверите личната си карта;
  • Да получите академична справка;
  • Да подадете молба за случаите, които засягат вашето студентско положение: прекъсване на обучението в съответствие с чл. 165 от Правилника на Университета , повишаване на оценката по конкретен изпит, обучение по индивидуален план, допускане до държавен изпит и/ или защита на дипломна работа, възстановяване на студентски права, получаване на стипендия и т.н.

Всички студентски молби се депозират в отдел “Студенти” и се разглеждат на Декански съвет.

Контакти

Имам ли право на здравно осигуряване?

Имам ли право на здравно осигуряване?

Всички пълнолетни учащи се – студенти и докторанти до 26–годишна възраст във висшите училища следва да подават декларация за здравно осигуряване независимо от това дали подлежат на осигуряване по реда на чл. 40,ал. 1,т. 2 от ЗЗО.

За учащи се във висше учебно заведение се считат и прекъсналите по болест, прекъсналите поради бременност и раждане, прекъсналите поради слаб успех и всички видове студенти, които са прекъснали, но са запазили студентските права.

Български студенти, учащи в чужбина по двустранни спогодби или договори, по които страна е България, подлежат на здравно осигуряване за сметка на републиканския бюджет.

Декларацията се подава задължително в началото на всяка учебна година, както и при промяна на декларираните обстоятелства.

Ако студентът не подаде декларация и не се осигурява на друго основание, отговорността е изцяло върху студента – той следва да се самоосигурява.

Студентите не следва да бъдат осигуряване след датата на първа сесия за защита на дипломна работа или държавен изпит.

Студент, който има доходи, не следва да бъде осигуряван, но задължително подава здравна декларация.

Здравно осигуряване в летните месеци за новоприети студенти

От къде мога да изтегля образци на документи?

Образците на най-често използваните документи, могат да бъдат намерени тук

Заявленията, адресирани до Декан се подават лично или по електронна поща до съответния инспектор в отдел Студенти.

Заявленията, адресирани до Ректор се подават в Деловодството на университета на имейл адрес: delovodstvo@uni-sofia.bg

 

Къде да намеря информация за най-важните учебни процедури и срокове?

Информацията се публикува тук и тук

Как да кандидатствам за общежитие?

Кампанията по настаняване на СУ ще бъде обявена на уебсайта на университета https://www.uni-sofia.bg/ , на страницата на Студентски общежития

Пълна информация за срокове, необходими документи и условия можете да намерите в Заповед на Ректора за Правила за настаняване в общежитията на СУ

Сроковете, в които Системата за управление на студентски общежития ще бъде отворена за приемане на електронни заявления-декларации на кандидати за настаняване на общежитие през учебната 2024/2025 г., за новоприети в първи курс български и чуждестранни студенти в образователноквалификационна степен (ОКС) ,,Бакалавър“ или ,,Магистър“ след средно образование – от 12.08.2024 г. до 01.09.2024 г. включително;

За да влезете в самата системата, е нужно да имате регистрация в СУСИ. Регистрация в СУСИ получава всеки студент при приемането си в Университета.

Първо трябва да проверите данните си за достъп до СУСИ. Потребителското си име можете да разберете от тук след 01 август 2024 г.

За първокурсниците: след като се уверите, че имате СУСИ акаунт, трябва да активирате имейл акаунта си в университетската пощенска система ZIMBRA, това става от тук.

We are using cookies to give you the best experience. You can find out more about which cookies we are using or switch them off in privacy settings.
AcceptPrivacy Settings

Този сайт използва бисквитки (cookies), за да ви предостави по-качествена услуга. Ако продължите да използвате сайта ни, се съгласявате с политиката за бисквитки.