Студентите, които знаят официалните отговори на въпросите по-долу, обикновено започват процеса на писане на дипломната работа/дисертацията с по-голяма увереност и по-добри перспективи за успех.
Кои са целите на дипломната работа/дисертацията според (1) университета, (2) факултета и (3) катедрата?
Избягвайте недоразуменията, като говорите с научния си ръководител, за да си изясните горния въпрос.
Очакванията към магистърските дипломни работи и към дисертациите са впечатляващо сходни във всички висши учебни заведения. Те биха могли да се обобщят така:
Общата концепция е една и съща: дипломната работа/ дисертацията се разработват, за да осигурят демонстрация на способността на кандидата да осъществява – независимо – рационално изследване, което е значимо в областта, и да публикува резултатите по смислен и разбираем начин. Между различните научни области има подчертани различия по отношение на въпроса, какво представлява „независимостта“ и „значимостта“ в изследователския процес и продукт. Въпреки това, по същество едни и същи принципи са приложими към изследванията за дипломни работи и за дисертации във всички професионални области и академични дисциплини (Council of Graduate Schools [CGS], 1990).
Разработването на дипломна работа и на дисертация са част от висшето образование, която цели да идентифицира значими проблеми, да ги изследва, да анализира резултатите, да ги свърже с важни концепции или проблеми и да представи заключения и последици пред читателите в ясен, обективен научен текст. В този контекст разработването на магистърската дипломна работа и на дисертацията е стимулираща дейност, която се осъществява от студентите във все по-колегиални взаимоотношения с университетските преподаватели. Това е кулминацията и синтезиращият етап на цялото предишно учене и е трамплин за бъдещи независими изследвания.
Mauch, J.E. & Park, N. (2003). Guide to the successful thesis and dissertation: A handbook for students and faculty. New York: Marcel Dekker, Inc.
Общите твърдения за значението и целта на дипломните работи/дисертациите трябва да се операционализират, за да бъдат полезни в конкретния случай. За да стане това, студентите трябва да се консултират с научните си ръководители по следните конкретни въпроси.
В дипломната работа или дисертацията почтеността и обективността на изследователя са факторите, които имат най-голямо значение. Тези критерии надделяват независимо от формата на изследването или използваните анализи. Почтеността (интегритетът) се демонстрира, когато всеки компонент на изследването се осъществява с педантична честност. Критерият за обективността е удовлетворен, ако изследователят осъзнава и в максимално възможната степен оставя настрана личните си интереси и желания, и поддържа стабилна позиция на академично или професионално дирене от началото до края на проекта.
Някои автори смятат, че терминът „изследване“ трябва да се прилага единствено до много ограничена форма на контролирани експерименти. Тази теза обаче изпуска множество важни реалности на професиите. Ако терминът „изследване“ трябва да се използва смислено в контекста на дипломните работи/дисертациите, следва да включи не само контролираните експерименти, но и много допълнителни форми на планирани, цялостни, обмислени, проучвателни дейности. Следното определение на „изследване“ най-добре обслужва тези потребности: „Съвестно и системно проучване на дадена тема, за да се открият или ревизират факти, теории, приложения и т.н. (Flexner, S. B. (Ed.). (1987). The Random House dictionary of the English language (2nd ed.). New York: Random House, p. 1219). Конкретната природа на работата на дипломанта/дисертанта и как се дефинира изследването, зависят от типовете проблеми, които трябва да се проучат, за да се задълбочи определена област на знанието.
1. Общи въпроси за темата
2. Въпроси за теми, включващи изследователски въпрос или хипотеза
3. Въпроси за теми, които изискват интервюта за събиране на данни
4. Въпроси за теми, за чието разработване ще се използват въпросници
5. Въпроси за теми, включващи математически и статистически анализи на данни
6. Въпроси за теми, използващи съществуващи данни от други източници
7. Въпроси за теми, включващи тестове и тестиране при събирането на данни

1. Въведение
2. Проблемът
2.1 Обосновка, значимост или нужда от изследването
2.2. Теоретична рамка на предложеното изследване
2.3. Формулиране на проблема, който ще се изследва
2.4. Елементи, хипотези, теории или изследователски въпроси, които ще се изследват
2.5. Граници и ограничения на изследването
2.6. Дефиниция на термините
2.7. Обобщение
3. Преглед на литературата
3.1. Исторически преглед на теорията и изследователската литература
3.2. Теорията и изследователската литература, специфична за изследването
3.3. Изследвания в свързани области, релевантни на темата на дипломната работа/дисертацията
3.4. Критика на валидността на уместната теоретична и изследователска литература
3.5. Обобщение на известното и неизвестното по темата на дипломната работа/дисертацията
3.6. Приносът, който ще има това изследване към литературата
4. Изследователски процедури
4.1. Изследователска методология
4.2. Конкретни процедури
4.3. Популация или извадка на изследването
4.4. Инструментариум
4.5. Пилотно изследване
4.6. Събиране на данните
4.7. Обработка на данните
4.8. Обобщение
5. Резултати
5.1. План на изследването
5.2. Процедури
5.3. Елементи, хипотези, изследователски въпроси
5.4. Открити доказателства, които подкрепят или не успяват да подкрепят всеки елемент, хипотеза или изследователски въпрос
5.5. Неочаквани резултати
5.6. Обобщение на това, което е открито
6. Заключения и последици
6.1. Заключения
6.1.1. Заключения, извлечени на базата на резултатите
6.1.2. Алтернативни обяснения на резултатите
6.1.3. Влияние на изследването от гледна точка на наученото от него
6.1.4. Силни страни, слабости и ограничения на изследването
6.2. Последици
6.2.1. Проследици за професионалната практика или вземането на решения
6.2.2. Последици за научното разбиране на областта
6.2.3. Последици за изграждането на теория
6.2.4. Последици за бъдещите изследвания
6.3. Препоръки
6.3.1. Препоръки за бъдещите изследвания или за промяна на изследователската методология
6.3.2. Препоръки за промени в академичните концепции, познания или професионална практика
6.3.3. Препоръки за промени или модификации на приети теоретични конструкти
6.3.4. Препоръки, засягащи промени в организацията, процедурите, практиките, поведението
6.4. Заключение
Приложения
Приложение А
Приложение Б
Приложение В
Литература
І. Формулиране на проблема
А. Общият интерес, който превръща това в значим проблем и въпрос, представляващ актуален интерес.
Б. Конкретният практически проблем, който трябва да се изследва, за да се подпомогне практиката или разбирането, да се планира политика или да се определи някакъв курс на действие.
ІІ. Теоретична рамка
А. Имена и кратки описания на релевантните теории, които ще се използват в подхождането към проблема.
Б. Преглед на основните концепции и техните взаимоотношения, извлечени от съществуващите теоретични изследвания.
ІІІ. Преглед на литературата
А. Обсъдете как теоретичната рамка или нейните компоненти са използвани в съществуващите емпирични изследвания.
Б. Свържете обзора на литературата с използването на конструктите и концепциите, използвани в това изследване. Покажете как съществуващата литература посочва необходимостта от предложеното конкретно изследване.
ІV. Методология
А. Изследователският проблем: формулиране на взаимоотношение, което ще се подложи на проверка (обща хипотеза). В някои случаи на експлораторни изследвания може да не е подходящо да се формулират хипотези. Вместо това формулирайте прецизни изследователски въпроси с конкретизация на променливите, които ще бъдат включени.
1. Конкретизиране на променливите: дайте обективни дефиниции на всяка променлива, която ще се контролира, измерва или манипулира.
2. Конкретизиране на взаимоотношението между променливите: зависимите променливи (цел или резултат), независимите променливи (фактори, които са свързани с целта или резултата) и намесващи се/замърсяващи променливи.
Б. Конкретни работни хипотези
1. Разчупете общата хипотеза и формулирайте конкретно типа взаимоотношение, което очаквате между независимите и зависимите променливи.
2. Формулирайте точния тип взаимоотношение, което очаквате между всяка от идентифицираните подизвадки и всеки от очакваните подрезултати. (Как въвеждането на намесващите се променливи влияе върху общите резултати?)
В. Операционални дефиниции: дефинирайте всеки термин във формулировката на взаимоотоншението, което ще проверявате, така че да е внимателно очертан. Това включва всяка променлива в изследването и извадката, която се изучава.
Г. Ограничения: конкретизирайте всяко в подходящо озаглавена част.
Д. Процедури
1. Процедури за събиране на данните
1.1. Общ план: формулирайте с думи и осигурете диаграма, ако е уместно.
1.2. Популация и извадка: посочете как са избрани и използвани критериите.
1.3. Данни и инструментариум: включете всички релевантни данни и инструменти.
1.4. Анализи: опишете техниките и тяхното приложение.
1.5. Времеви график: използвайте формата на хронологията или на PERT (program evaluation and review technique).
2. Пилотно изследване и резултати
V. Събиране, анализ и интерпретация на данните
А. Събиране на данните
Б. Обработка и представяне с табличен вид
В. Осъществяване на подходящите статистически анализи на данните
Г. Интерпретация на данните
VІ. Обобщение и заключения
А. Обобщения на резултатите от изследването за теоретичната рамка
Б. Случайни резултати
В. Практически последици от резултатите от изследването (професионално развитие, за практиката, за политиката, за действие и т.н.)
Г. Ограничения на изследването
Д. Последици за бъдещите изследвания и за практиката
І. Формулиране на проблема
А. Общ проблем, който придава релевантност и прави желателен опита за синтез на определени познания или теория, или две или повече теоретични или концептуални перспективи.
Б. Опишете конкретните пунктове, в които се концентрира фокусът на това усилие.
ІІ. Разработване на рамка за теоретичния синтез
А. Лаконичен, но всеобхватен обзор на основните концепции в познавателния, концептуалния или теоретичния проблем.
Б. Конкретизиране на възприеманите проблеми или празноти в познанието, в концептуалната или теоретичната кохерентност.
ІІІ. Релевантна литература: предварителен преглед на съществуващата концептуална и теоретична работа в областта, включително ключови емпирични изследвания, използващи релевантните понятия и теоретични конструкти.
ІV. Методология
А. Конкретизиране на проблема, който ще бъде подложен на синтез
1. Идентифициране на конкретните измерения, които ще се адресират в синтеза (например концептуално объркване, концептуални конфликти, конфликти в изследователските резулатти, релевантни на теорията)
2. Операционални дефиниции на:
3. Стратегия или планиране на усилията за синтез (идентифициране на релевантната популация от източници и как ще бъде извлечена извадка от тях, ако е подходящо)
Б. Процедури за събиране и анализиране на релевантна информация за синтеза
1. Източници на анализ за концептуално и теоретично релевантния материал
2. Източници на релевантни изследвания, които хвърлят светлина върху концептуалната или теоретичната адекватност, или подпомагат разрешаването на концептуален или теоретичен конфликт
3. Техники за извличане на системна информация от вторични източници
4. Планирани модалности на анализ
V. Събиране и анализ на информацията
А. Осъществяване на библиотечното или друго търсене на информационни източници
Б. Осъществяване на конкретизираните в предишната част модалности на анализ
В. Анализ и интерпретация на резултатите от научното изследване: към концептуален и теоретичен синтез
VІ. Обобщение и заключения
А. Представяне на нов модел за концептуални или теоретични подходи на базата на изследването
Б. Конкретизиране на последиците за бъдещите изследвания на професионални и научни проблеми под ръководството на новия модел
В. Последици за бъдещото изграждане на теория или концепции с конкретно позоваване на ограниченията на представяното теоретично изследване.
1. Въведение и формулиране на проблема
2. Преглед на литературата
3. Метод и процедура
4. Резултати
5. Обсъждане и заключения
Оценявана характеристика:
1. Заглавието ясно и лаконично ли е?
2. Проблемът значим и ясно формулиран ли е?
3. Формулирани ли са ограниченията и рамката на изследването?
4. Рамката добре очертана и подходяща ли е за решението на проблема?
5. Допусканията ясно ли са формулирани?
6. Допусканията аргументирани ли са?
7. Изследването не нарушава човешките права или задълженията по грижите за животните.
8. Важните термини са добре дефинирани.
9. Хипотезите, елементите или изследователските въпроси са ясно формулирани.
10. Конкретните въпроси, които се изследват, са ясно формулирани.
11. Хипотезите, елементите или изследователските въпроси са проверяеми и би могло да им се отговори.
12. Хипотезите, елементите или изследователските въпроси произтичат от обзора на литературата.
13. Взаимоотношенията на изследването с предишни изследвания са ясни.
14. Обзорът на литературата е ефективно обобщен.
15. Процедурите са детайлно описани.
16. Процедурите са подходящи за решаването на проблема.
17. Популацията и извадката са ясно описани.
18. Методът за съставяне на извадката е подходящ.
19. Променливите са контролирани.
20. Описани са методите за събиране на данни.
21. Методите за събиране на данни са подпходящи за решаването на проблема.
22. Обяснени са валидността и надеждността на събраните данни.
23. За анализирането на данните са използвани подходящи методи.
24. Структурата на изреченията и пунктуацията са коректни.
25. Минимално количество печатни грешки.
26. Правописът и граматиката са коректни. Стилът е научен.
27. Текстът е ясно написан.
28. Тонът е непредубеден и безпристрастен.
29. Цялостна оценка за креативност и значимост на проблема.
30. Таблиците и фигурите се използват ефективно.
31. Резултатите от анализите са ясно представени.
32. Основните резултати се обсъждат ясно и се свързват с предишните изследвания.
33. Обяснено е значението на резултатите.
34. Отношението между съществуващите изследвания и резултатите е логично и убедително демонстрирано.
35. Заключенията са ясно формулирани.
36. Заключенията се основават на получените резултати.
37. Обобщенията са потвърдени.
38. Ограниченията и слабостите на изследването са обсъдени.
39. Обсъдени са последиците от резултатите от изследването.
40. Направени са предложения за бъдещи изследвания.
41. Цялостна оценка на провеждането на изследването и на представения текст.
Оценки: слабо, посредствено, добро, отлично, неприложимо
Изтегли Технически изисквания към оформлението на дипломната работа
Техническо оформление на дипломната работа:
При предаването на дипломната работа задължително се прилага собственоръчно написана декларация със следния текст:
ДЕКЛАРАЦИЯ
Долуподписаният: ………. (име, презиме и фамилия), фак. № ………., специалност Психология, магистърска програма по ………………..
декларирам, че:
1. представеният текст е мое дело и е основан на мои проучвания/изследвания;
2. в дипломната работа не са използвани пряко или косвено чужди текстове или ако са използвани части от чужди трудове, те са обозначени и цитирани, и никоя част от дипломната ми работа не е в нарушение на авторските права на институция или отделен автор;
3. никоя част от дипломната ми работа не е била представяна в този вид в същата или в друга институция за висше образование или академия за присъждане на образователна или научна степен.
За невярно съдържание подлежа на санкции съгласно Правилника за устройството и дейността на Софийски университет „Св. Климент Охридски“, чл. 137.
Дата:
Декларатор: …………………………………….
(подпис)
Титулна страница:

На нова страница след титулната:
Библиографско описание на дипломната работа:
……………. (фамилия и име на автора на дипломната работа). …………………… (тема на дипломната работа). …………………… (научен ръководител: академична длъжност и звание, име и фамилия), София, СУ „Св. Климент Охридски“, Философски факултет, …………. (година на защита), специалност Психология.
Брой страници: ………..
Брой цитирани и използвани източници: …………….
Брой приложения, графики, илюстрации и др.: …………………
