Участието на преподавателите от катедра „Европеистика“ в различни национални и международни проекти, финансирани от различни фондове и програми на ЕС, осигурява непрестанно обновление на прилаганите обучителни методи и разнообразяване на формите на провеждане на учебния процес. Те предоставят възможност за обмяна на опит с водещи специалисти в различни области от различни европейски страни и не на последно място мотивират студентите за активно и творческо участие в различни аудиторни и извън аудиторни форми.
В рамките на проекта ще бъдат реализирани обучения и изследователски дейности по въпросите, свързани с дезинформацията и демократичното участие.
Целта на проекта „Среда (екосистема) за противодействие на дезинформацията в България” (CoDE) – е да консолидира добрите практики в анализа на информационната среда и информационното общество. Фокусът е върху инструменти, обучения и създаването на среда за сътрудничество с цел развитие на ефективна и ефикасна екосистема.
Инициативата е насочена към широката общественост, бизнеса, правителствената и неправителствената сфери в България.
Проектът CoDE си поставя следните задачи:
Реализацията на проекта се предвижда да премине през 3 етапа. Първият – е извършване на анализ и на концептуализация на основните аспекти, като се дефинират информационните потоци и се идентифицират заинтересованите страни. През втория етап се очаква да се представят насоки за рационализация на нови знания пред заинтересованите страни. Във финалната фаза ще се направи оптимизация и демонстрация на постигнатите резултати чрез обучения и хекатони.
Екипът на проекта CoDE смята, че неговото реализиране ще допринесе за укрепване на обществото срещу вредните явления, които се наблюдават по отношение на информацията, като създаде по-сигурна и информирана среда в България.
Освен Философсия факултет, проектът включва още Стопанския факултет и Института „Големи данни в полза на интелигентно общество“ (GATE) от СУ. Останалите партньори в програмата са Института по информационни и комуникационни технологии (ИИКТ) към Българска академия на науките, „Европейския софтуерен институт – Център Източна Европа“, компаниите “Уебцентрик”, “Контипсо”, “Айдентрикс” и представители на обществеността.
Проектът е финансиран от Фондация „Америка за България“.
Допълнителна информация за проекта CoDE можете да намерите на адрес: https://iict.bas.bg/code/
Проектът „Ресурсен център Европа – нов подход към преподаване и изучаване на Европейския съюз в училище“ е предназначен да отвори катедра „Европеистика“ на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ към средното образование и да допринесе за високи резултати при преподаването на европейски теми в средните училища. Той се основава върху постиженията на „Жан Моне Центъра за високи постижения“ към катедра Европеистика на Софийския Университет http://jeanmonnetexcellence.bg/
Ръководител: Проф. Георги Димитров, участват: доц. дпн Мирела Велева, гл.ас. Десислава Караасенова
„Жан Моне“ Център за високи постижения към Катедра „Европеистика“ на Софийски университет “Св. Климент Охридски“ е фокусиран върху преподаването и научните изследвания в сферата на европеизацията на страните от Югоизточна Европа. Целта на проекта е да утвърди ролята и приноса на европейските изследвания в Софийския университет към международния научен и експертен дебат в областта на европеизацията, да допринесе за развитието на учебните програми в бакалавърската и магистърската степен, както и да насърчи по-активния публичен и медиен дебат в България по теми, свързани с европейската интеграция.
За целта инициативата предвижда разработване и редовно актуализиране на документален електронен архив върху присъединяването на България към ЕС, както и публикуването на авторски анализи по теми от текущия европейски политически и обществен дебат.
Дейностите по проекта включват още семинари и международни научни конференции, симулационни игри, изследвания в сферата на процеса на присъединяване към ЕС и на развитието на Икономическия и паричен съюз, както и дейности, свързани с включването на студентите от Катедра „Европеистика“ в научно-изследователска работа по въпросите на европеизацията.
553397-EPP-1-2014-1-BG-EPPJMO-NETWORK
JEAN MONNET CHAIR OF IDENTITY AND MULTILINGUALISM
Проектът има за цел създаване на мрежа от международни институции, които да си струдничат в изследвания в области като европейска идентичност, култура, европейско гражданство, обмени и многоезичие.
Дипломатическият институт към Министерство на външните работи на Република България, с подкрепата на Фондация „Ханс Зайдел“
Участва: доц. дпн Калоян Симеонов
Проектът е разработен от катедра „Европеистика” към Философски факултет на СУ „Св. Климент Охридски”, в парньорство с Националната асоциация на българските европейските клубове. Осъществен е по програмата „Учене през целия живот” – подпрограма Жан Моне – „Европа в училище”.
Основната цел на проекта е да изработи подходящи интерактивни методи и техники, с които да улесни изучаването на въпросите на Европейския съюз в учебния план и в извънкласните форми като стимулира активното участие на учениците. За тази цел е разработено учебно помагало, съдържащо актуална информация за Европейския съюз, както и методология за организиране на симулационни игри относно вземането на решения в Европейския съюз, визуализация, атрактивни презентации, ролеви игри, дискусии и т.н.
Проектът се разви около следните групи дейности:
Очакваният положителен ефект от реазлизацията на проекта се изразява в подобряване на преподаването на въпросите на европейската интеграция в България чрез засилване на връзките между средните училища и университетите.
Ръководител на проекта: проф. д-р Ингрид Шикова
Ръководител гл. ас. д-р Н. Цветкова, докт. С. Конакчиева, докт. Н. Бирежакли, докт. Д. Петрова, докт. М. Демирева, маг. П. Станкова, бак. Д. Николова, бак. В. Паскова
Проектът има за цел да подобри взаимодействието между преподаватели от висшето, средното и началното образование и работещите в училищните библиотеки в процеса на обмен на добри практики по отношение преподаването на теми, свързани с ЕС.
Предвидено е използването на ИКТ за виртуализация на комуникационните канали и учебни пространства.
Участват проф. д-р И. Шикова, доц. д-р М. Стойчева, гл. ас. д-р Н. Цветкова.
Проект „История на Източното разширяване на ЕС“, финансиран по Програма „Жан Моне“ на Европейския съюз се реализира с участие на магистрите. История на Източното разширяване на ЕС е тригодишен проект, финансиран от ЕК по програма Жан Моне модул. Основната цел е въвеждане и институционализиране на нов курс в областта на европейските изследвания за студенти от ФФ.
В изпълнение на тази цел се изпълняват следните задачи: съставяне на студентски наръчник от базисни за дисциплината текстове и качването им като електронни ресурси в сайта на университетска библиотека, организиране на дискусионни групи по проблеми на Източното разширяване, резултатите от чиято работа е представяна на открити семинари под формата на кръгла маса, провеждане на проучване относно най-новата научна литература третираща въпроси на Източното разширяване чрез пребиваване в европейски университет с интензивно преподаване на европейски изследвания.
Ръководител на проекта: доц. д-р Мирела Велева
Фонд Научни изследвания 066/08.05.2014 г.
Проект под ръководството на проф. дпн Н. Огнянова и студенти от магистърските програми на катедрата 2014.
Седма рамкова програма
Участват проф. дсн Г. Димитров и докторант Анна Плачкова.
LLP – Comenius
№539723-LLP-1-2013-1-UK-COMENIUS-CMP
Участва гл. ас. д-р Николина Цветкова
LLP, Transversal, KA3
№ 511460-LLP-1-2010-1-TR-KA2-KA2MP (2010-2012 г.)
Участват доц. д-р Мария Стойчева, гл. ас. д-р Николина Цветкова
517871-LLP-1-2011-1-UK-ERASMUS-EMCR (2012-2013)
Целите на проекта „Насърчаване на междукултурната компетентност при преводачите” (PICT) са:
Първо, да оцени настоящото състояние на преподаването на междукултурна комуникация в магистърските преводачески програми в ЕС, както и бъдещите очаквания в тази област и,
второ, да създаде набор от обучителни материали и материали за оценяване, които да са лесно достъпни за всички университетски институции в ЕС, позволявайки им да интегрират лесно Междукултурната комуникация в своите магистърски програми. Дизайнът на материалите, който да позволи преподаването на междукултурна комуникация, е особено необходим при наличието на липса на лесно достъпни учебни материали или изследователски публикации в тази област. Създадена и апробирана в преподавателската практика беше теоретична Рамка за курикулум, както и пакет обучителни материали и материали за оценяване. Студентите имаха възможност да дискутират върху значението на междукултурната комуникация в контекста на обединена Европа, както и да повишат собствената си междукултурна компетентност. Поради положителната реакция на студентите и активното и мотивирано участие в тези дискусии екипът по проекта ще продължи да използва създадените материали, които са пригодени за гъвкаво приложение, редом с останалите обучителни материали по специализиран английски език, Терминология на ЕС и Проектна терминология.
Участват доц. д-р М. Стойчева, гл. ас. д-р Н. Цветкова, ас. Десислава Караасенова